lördag 3 oktober 2015

Får man gnälla över en disk?

Denna fråga kan tyckas fullständigt absurd och ganska ointressant. Anledningen till att jag ställer den ändå är på grund av att jag gjorde det i veckan på ett av mina facebooksinlägg. Objektivt sätt får man nog inte det och det är nog ändå med en viss skam som jag konstaterar att jag ändå gjorde det.
  Som också påpekades i en kommentar handlade nog hela inlägget mer om själva idén en  disk efter en lång arbetsdag och en inte oäven förkylning. Det kan man inte se på bilden. Objektivt sett var det inte ens en stor disk det handlade om i tid räknat tog den 15 minuter.
  I efterhand flög tanken genom huvudet kanske det bästa bara vore att ta bort inlägget helt och hållet och låtsas som att det aldrig blev skrivet. Men då tänker jag att det går ju inte. Det vore ju att inte stå för mitt för dagen mänskliga tillkortakommande att denna lilla småsak just den dagen tycktes mig övermäktig, vilket den ju absolut inte var och det stora jobbet gjorde diskmaskinen.
  Ändå bestämde jag mig för att inte ta bort den. I ljuset av en annan diskussion jag hade med några kollegor.  Diskussionen handlade om vad lägger människor ut på sina facebookflöden och min kollega hävdade att det enda som läggs ut är bilder av lyckliga människor som visar upp hur lyckliga de är och att det därför gör att man får en sne bild av våra verkliga liv. Den bilden kände jag inte alls igen mig i. Har jag ovanligt vanliga människor i mitt flöde som också lägger ut statusar om när de tycker att livet är dem mer än vad de just nu vill ha?  Har ingen aning.
Min uppfattning är nog att det finns anledning att också ibland lägga ut bilder av när livet går en emot. Även när de små vardagssysslorna kan tyckas en övermäktiga. För är det inte så livet verkligen ser ut? Dagar kommer som är bra och där allt känns som en dans och andra när det känns som man har uträttat storverk när man flyttat en gaffel från bordet till diskbänken. Poängen är att livet är inte en dans på rosor eller åtminstone inte på taggfria rosor. Livet är summan av de goda och de dåliga dagarna. Summan av alla små bagateller som faktiskt egentligen är de stora sakerna i livet. Till syvende och sist är jag en stor fantast av vardagen och allt vad den förmår så länge det finns en skvätt humor och en stor dos kärlek.
  Med denna betraktelse över diskgnäll skall jag nu önska er alla en fantastiskt underbar helg med mycken humor, massor med kärlek och en och annan disk.
Fridens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar