lördag 24 oktober 2015

Vi är alla människor - respekten för människovarandet


Igår afton satt vi så slutligen där, nästan hela familjen och åt middag. Middagar hos oss innebär en hel del skratt men också många viktiga samtal om vad det innebär för mina barn att vara människor i denna värld. Som vid säkert många andra middagsbord satt vi och samtalade kring vad som hänt i Trollhättan och den fruktansvärda attacken riktad mot människor med mörkare utseende. 
  Så säger Viktoria och Lydia "Men mamma det som är så viktigt är att man kommer innanför sin första dom över utseendet. För mamma när man har gjort det försvinner utseendet och det är en människa man har framför sig." Detta tänker jag, att detta är en av de viktigaste insikter jag har hört mina barn säga och kanske är det en av de viktigaste saker som vi har som människor. Det faktum att vi alla är människor oavsett hur vi ser ut på utsidan borde vara grunden för hur vi bemöter varandra. Enligt min åsikt är detta det stora riktmärket när vi möter varandra.    
  Min tanke är att man når fram till detta genom att dagligen och i alla de möten man har med sina medmänniskor praktiserar det. Det visar man genom att på ett respektfullt sätt möta sina medmänniskor. Just genom att vara människa har vi förtjänat att bemötas med respekt. Som vuxna har vi ansvar att leda in de unga generationerna i den respekten genom att dagligen visa det både som föräldrar och i de olika yrken och sammanhang vi verkar oss i. 
   För mig som lärare är detta dagligen aktuellt i det jag gör då det ingår ett stort antal möten . Det faktum att man i klassrummet är ledare gör desstuom att man har ett tydligt  ansvar att visa eleverna hur man visar respekt genom att göra det. Min tanke är att trots att jag har en grupp framför mig så måste jag  alltid undvika att behandla dem som ett kollektiv utan alltid minnas att var och en är en egen människa som har rätt till en djupgående respekt från mig så att de också där igenom kan  förstå hur de visar respekt för varandra. 
  
Det är i de verkliga mötena med varandra som vi kan förstå att vi alla är människor. Genom att vi kommer ihåg det, kan vi sprida godhet och hopp för mänskligheten. Det är i det lilla som det större goda kan ske. 

En skön fridsam och reflekterande höstdag till er alla! 

1 kommentar:

  1. Den mesta värdegrunden i samhället skapas kring middagsborden runt om i landet.

    På gott och ont...

    SvaraRadera