lördag 1 januari 2011

Tankar inför ett nytt år

Så har då ett nytt år börjat. Året är inte mer än nio timmar när detta skrivs. Barnen är dock lite trötta och sover fortfarande efter att ha varit med och firat att ett nytt år har börjat.

Men vilka förväntningar kan man då ha kring detta nya år? Det är något som jag inte vet faktiskt. Det kan ha både goda och mindre önskvärda händelser som komma skall. Det är klart att det är viktigt vad som händer, men det är kanske ännu viktigare att fundera över hur man hanterar det som händer. Hur klarar jag som människa av en medgång. Det är något som man oftast inte funderar speciellt mycket omkring. Enligt min mening är det dock lika viktigt att försöka fundera över det som fungerar bra i livet och dra nytta av de erfarenheter som gör att livet fungerar, som att dra nytta och fundera över de erfarenheter som gör livet till än större utmaning. Vad är det som gör att en dag blir trevlig? Vilka komponenter finns där egentligen? Hur tar man bäst reda på de resurser man har för att göra en dag trevlig.

Tre sådana uppenbara ingredienser, som i alla fall jag lätt tappar bort är, sömn/vila, att få äta vid regelbundna tider samt och denna är lätt att glömma. I alla fall jag behöver vara ute och röra på mig. Både därför att dagsljus är en livsviktig ingrediens för människan för att överleva. Får vi inte ljuset är risken mycket större att man går in i en depression.
Därtill finns det ytterligare en viktig aspekt på livet och det är att ha tillgång till mänsklig värme och omtanke. det finns få dagar som livet fungerar så bra som när man har fått ge eller fått en stor kram. Vi är inte skapade för att leva i små öar. Vi är skapade för att leva tillsammans.
Maten är ytterligare en sådan faktor som man bara måste fixa. Det är när man börjar slarva med att äta ordentliga måltider som livet kraschar ordentligt. Såväl stora som små behöver fylla på med energi. Det är ofrånkomligt att vi behöver mat för att överleva. Maten är som utmaning betraktat olika om man befinner sig i en familj med relativt inrutat mönster. Där spelar maten en roll för att hålla upp strukturen på dagen. Det blir som dagens skelett. Som ensamstående förälder infaller det dock dagar då barnen inte befinner sig hos mig, då är utmaningen desto större när man skall få till det där målet med mat.

Nåväl, nyårslöften är ingenting för mig. Däremot kan man ha små hopp att man kanske kan förändra sig själv väldigt långsamt åt något håll. Först och främst önskar jag att min förmåga att sätta barnen i ett än större rum, att hinna lägga det där pusslet när något barn frågar mig, ta den där stunden att sitta och spela gitarr med barnen om de så vill och liknande aktiviteter. Förutom detta, hoppas jag att få tillfällen att öva mig i konsten att lyssna, vara ödmjukt på ett pasta al dente vis, samt hitta det där skrattet och tiden för att skratta och göra saker med barnen varje dag.

Förutom i det privata så finns det ju också en officiell sfär som innefattar livet som lärare på en skola. Det är i sanning ett spännande liv som tar sin tid och sina tankar i anspråk. Det är oerhört spännande och det känns som att nya tankar hela tiden tar form om hur undervisningen skulle kunna gå till och vad man kan utveckla. Under året som går tänker jag mig att förkovring är en viktig faktor för att komma vidare. Det att hela tiden hålla sig uppdaterad och gräva djupare ner inom de ämnen som jag undervisar i.


Nåväl, om någon tittar förbi på min sida.
Gott Nytt och fridsamt år önskar jag Dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar