tisdag 4 januari 2011

när man måste leva livet baklänges

vissa dagar är bara sådana. Man vaknar med helt fel förutsättningar. Huvudet bultar, barnen vaknar tidigare än man kanske hade hoppats på eller mer sanningsenligt man själv vaknar bra mycket senare än det som man planerat. Varför glömmer man överhuvudtaget bort att ställa sin väckarklocka. Troligen för att man då och då behöver njuta av sitt jullov. Men icke desto för ty så fungerar det dåligt.
Nåväl, livet är som det är. Antingen kan man nu välja att gå in i denna dag på dåligt humör och irritation över att livet är som det är. Eller så bestämmer man sig helt sonika för att livet har sina poänger ändå och gör det bästa man kan av denna dag. Det är hur jag tänker mig att jag tänker ta vara på denna dag.
Dagen har som jag ser det en större utmaning. Hur skall jag fixa bilen? Kommer bilen att starta? Hur löser jag det om bilen inte startar? Vid det här laget har jag ju en god träning i att koppla batterier. Men vad gör jag med tändningen? Hm, ja i alla händelser kan jag inte sätta mig i bilen med barnen och köra iväg utan att veta att den är säker. Helt plötsligt blev livet mer komplicerat. Men inte olösbart.
Nåväl nu skall jag kasta mig in i denna dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar