torsdag 10 april 2014

att äta middag

Detta med middagen som samlingspunkt är magiskt. Det spelar liksom inte så stor roll hur dagen har sett ut i övrigt i vår familj äter vi middag, om så klockan är närmare halv nio när vi börjar. Det kan ibland te sig som en omöjlighet att få alla fem att samla ihop sig och vara närvarande både fysiskt och mentalt men när vi väl är där och alla har fått i sig någonting så är samtalet igång och det är faktiskt sällan en måltid förflyter utan att ett samtal med kö är igång.
  Det är vid måltiden vi checkar av vad som har hänt under dagen och man kan få oväntade lektioner i hur det går till vid toaletttömningen på den internationella rymdstationen går till. Det är ett tillfälle när vi delar dagens berättelser och de är många.
  Men det är också ett tillfälle för föreställningar och i sanning måste jag säga att det är sådant som förgyller min dag när yngsta dottern sätter igång med sina skådespelartalanger då  vi stundtals viker oss av skratt.
  Vid aftonens måltid fick jag mig dessutom till livs en lektion i hur man skriver böcker enligt Mårten Sandén förmedlat genom A. I sanning jag hade faktiskt inte en susning om det.
  Så när jag sedan sa god natt till barnen var jag många erfarenheter och en hel del minnen rikare.

Dagens radiotips är "book at bedtime" som går på BBC 4 kl. 22.45 Brittisk tid, alltför sent svensk tid. Men jag rekommenderar den ändå varmt till nattugglor som jag.
  Emellertid intar jag också rollen som morgontupp och måste således nu dra mig tillbaka från världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar